Dagritme baby’s
 
De baby’s hebben hun eigen ritme. Het kinderdagverblijf past zich dan ook aan het biologische ritme van de baby aan. Thuis en op het kinderdagverblijf wordt zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Vanaf 1 à 1 ½ jaar proberen we het ritme om te buigen naar het ritme van de dreumesen/peuters op het kinderdagverblijf, in goed overleg met de ouders. Op deze manier kunnen de kinderen dan meedraaien met het peuter/dreumes programma.


Globale dagindeling(hiervan kan worden afgeweken)

8.00 – 9.00 uur
De kinderen worden gebracht en er vindt een overdracht plaats van de ouders naar de pedagogisch medewerker.
 
9.00 uur
De kinderen gaan gezamenlijk aan tafel om een fruit- of groentehapje te eten en wat te drinken (water, diksap, lauwe kruidenthee). We lezen een boekje voor of zingen liedjes.
 
09.30 uur
Vast verschoonmoment of naar het toilet. Sommige kinderen gaan slapen.
 
10.00 uur
Sommige baby’s krijgen een flesvoeding, afhankelijk van hun eigen ritme.
De andere kinderen gaan naar buiten of doen een gestructureerde activiteit met de pedagogisch medewerker (zie thematisch werken). Daarna kunnen ze vrij spelen. Er is ruimte voor kwalitatieve tijd met de individuele kinderen.
 
11.30 uur
De kinderen gaan gezamenlijk lunchen aan tafel en krijgen een warme maaltijd of een gevarieerde broodlunch. Als de jongere baby’s wakker zijn dan mogen ze daar natuurlijk bij zijn.
 
12.15 – 12.30 uur
De kinderen verschoond of gaan naar het toilet.
 
12.30 – 14.30 uur
De kinderen die gaan slapen , brengen we naar bed. De andere kinderen spelen begeleid (boekje voorlezen, muziek luisteren, voetenmassage, knutselen etc.). Vrij spelen kan ook: we leggen uitnodigend materiaal klaar in de verschillende hoekjes en in de box. Er is ruimte voor kwalitatieve tijd met de individuele kinderen. De oudste kinderen krijgen een gestructureerde activiteit aangeboden die specifiek voor hun leeftijd is.
 
14.30 uur
Vast verschoonmoment of de kinderen gaan naar het toilet.
 
15.00 uur
De kinderen gaan gezamenlijk aan tafel om groente te eten en wat te drinken (fruitwater, lauwe thee). We lezen een boekje voor, zingen liedjes en voeren gesprekjes.
 
15.30 – 16.30 uur
De jongere baby’s krijgen –  afhankelijk van hun ritme –  de middagfles. Sommige baby’s hebben nog een slaapje nodig. De andere kinderen gaan naar buiten of doen een gestructureerde activiteit met de pedagogisch medewerker (zie thematisch werken). Daarna is er tijd om vrij te spelen. Er is ruimte voor kwalitatieve tijd met de individuele kinderen. 
 
16.30 uur
De kinderen krijgen nog wat te eten en te drinken (yoghurt, rijstwafel, cracotte, soepstengel). 
 
16.45 uur
Vast verschoonmoment of de kinderen gaan op het potje of naar het toilet. Vanaf 17:00 uur kunnen de kinderen gehaald worden, en vindt overdracht plaats naar ouders.
 
17.00 – 18.30 uur
De kinderen gaan vrij of begeleid spelen.